Yttrandefrihet hit och dit

Nog för att jag tar ett stort avståndstagande från de muslimska extremister som drar islams namn i smutsen genom att b la föra fram våldshälsningar och mordhot pga Muhammed bilderna. MEN, det är respektlöst, och dessutom är de mot svensklag:

Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Lag (1988:835).
(Brottsbalken 16 kap. Om brott mot allmän ordning - 8 §: Hets mot folkgrupp

I vilket fall, när det gäller muslimer, då blir det ett jäkla liv från västvärlden om att de utsatta försöker att kväva yttrandefriheten. Även i länder som USA så kritiseras muslimerna om de inte accepterar vad som helst.

Det konstiga är att det verkar göras en skillnad på yttrandefrihet och yttrandefrihet.

http://www.expressen.se/noje/film/1.1072405/amerikansk-media-rasar-mot-terror-uttalanden

Skådespelaren Marion Cotillard gjorde ett tamt ifrågasatte av teorien kring 11/9 attacken. Nu har hon hela amerikansk media efter sig. De säger t om att om de hade känt till hennes påstående innan, då hade hon förmodligen inte ens fått mottagit en Oscar som bästa kvinnliga huvudroll.
Hennes advokat försöker rädda hennes anseende genom att påtala att det inte alls var meningen att utmana teorierna kring attacken. Läs vidare i artikeln.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article901313.ab

Amerikansk media vägrade publicera en annons föreställande president Bush 's ansikte i ett atombombsmoln med texten "Vem är det verkliga kärnvapenhotet" i den svensk ägda tidningen Metro.
De tyckte att den var alltför hätsk. Läs vidare i artikeln.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9903/15/ecce.html

Efter att bilder av Jesus där han är bland homosexuella publicerats så demostrerade ca 500 pers på Tyska toget. De var beväpnade med stenar och käppar som de kastade.
De kom motdemostranter, och i det här fallet så var polisen mer intresserade av att få bort motdemostranterna.
Tror ni att polisen skulle fokusera på svenskarna som protesterade mot muslimer som protesterade mot Muhammed bilderna? Det tror inte jag.

Tydligen så är det bara när det gäller muslimer som yttrandefriheten ska värnas så förfäligt om.


Kommentarer
Postat av: Semir

Hej Malin. Jag har läst ditt inlägg. Och det stämmer till 100%. Men det jag ej kan förstå varför folk kritiserar och hånar andras religioner och VAD de får ut utav det. Jag själv som är muslim skulle aldrig få för mig att uttala eller på något annat sätt håna kristna,judar offentligt. Om man nu har en åsikt, framför den åtminstone civiliserat.

2008-03-15 @ 19:30:23
Postat av: Malin

Hej Semir, och tack för kommentaren!

Jag är för yttrandefrihet, och är något fel, ja då ska man kunna anmärka på det också. Men precis som du sa så ska det ske på ett bra och respektfullt sätt! Och endast om syftet är att det ska leda till en förbättring.

Dessa bilder som publicerats på profeten Muhammed är det svårt att finna någon vettig mening i. Vad gott tillförde de?
Som ett sätt att utåt visa vilken bra yttrandefrihet vi i Sverige har så måste jag säga att jag tycker att det är ett stort misslyckande.

Jag vill då inte identifiera mig med ett land vars yttrandefrihet går ut på att kränka människor utan att det är nödvändigt, och dessutom bryta mot lagen. Jag skulle vara så mycket stoltare över att vara en del i det land som värnar om en yttrandefrihet med välvilja och gott syfte som grund.

Yttrandefrihet för mig är något bra. Jag tycker att Lars Vilks drog Sveriges yttrandefrihet i smutsen på samma sätt som de muslimska "extremister" drog Islams namn i smutsen genom sina våldsamma och överdrivna reaktioner.

2008-04-02 @ 14:23:24
URL: http://malinastankar.blogg.se
Postat av: Mr X

Religiösa värderingar har sin grund i "sanningar" som uppenbarats för en profet. Huruvida dessa sanningar är givna av en gud går inte att bevisa. Inom religionerna är dessa sanningar inte sällan absoluta och får inte ifrågasättas. I teokratiska stater ligger de dessutom till grund för lagar och rättstillämpning och en religiös elit står för uttolkning.

Naturligtvis skall vi respektera andra människor tro men det betyder inte att vi inte skall kunna ifrågasätta religionen och religiösa föreställningar.

Yttrandefrihet värd namnet betyder att vi kan och skall säga saker som går emot vad andra tycker och tror. Gör vi inte det blir yttrandefrihet bara ett tomt ord. Konst värd namnet ifrågasätter gängse värderingar och tabuen. Bilder att hänga på väggen kan man köpa billigt på IKEA.

Lars Vilks gjorde precis det som en konstnär skall göra och vi har fått en välbehövlig debatt om yttrandefrihet, religion och konst.

2008-04-21 @ 16:50:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0