Får kvinnor inta ledande positioner och/ eller bli imamer?

Jag håller på med ett projekt om kvinnan i Islam, där jag behandlar en del vanliga frågor rörande den muslimska kvinnan. I häftet kommer det att vara en inledande del, men nu lägger jag bara upp frågorna.
Här är den första!
Informationen är sånnt som jag samlat på mig under de år som jag haft ett brinnande intresse för just kvinnofrågor, i synnerhet frågor om den muslimska kvinnan. Informationen har jag hittat i Koranen, på nätet, olika böcker, samtal med muslimer mm.  I sammanställningen som jag ska lämna in så är det en ordentlig källförtäckning på slutet, ifall ni undrar om jag ska lämna in det "bara sådär" ;)



Först lite kort information om vad en imam är för något; Det arabiska ordet imam betyder ledare. Människor kan vända sig till imamen för att få råd om hur de bör handla i en viss situation, par som tvistar om något kan vända sig till imamen för att få rättvisa råd hur de bör gå vidare, man kan gå till imamen för att få reda på hur man ska tolka någon specifik koranvers mm. En imam är mycket mer än bara böneledare, man behöver inte ens vara imam för att få leda bönen.
En imam bör, enligt min åsikt, vara någon som är villig och intresserad av att sortera bort kultur och tradition från Islam, för att få en så ren religion som möjligt. De bör helst ha utbildning, men tyvärr så finns det än idag en motvilja mot att följa religionen i de avseenden där det inte passar. En del som bär titeln imam i Sverige idag, är någon som i sitt hemland varit t ex familjens äldste son, och haft rollen som den mest lärde i familjen eller liknande, och sedan när den kommit till Sverige tar på sig rollen som imam. Dessa brukar av kritiker kallas "källar-imamer". Andra imamer må ha viss utbildning, men kommer från länder med starka patriarkala kulturer och ges ofta fria händer att tolka, eller misstolka, Islam när de väl kommer till Sverige.

Detta, huruvida en kvinna kan vara imam eller ej, är en omdiskuterad fråga i den muslimska världen. Jag tänkte därför börja med vad profeten Muhammed, vars handlingar som kallas Sunna och som de flesta muslimer anser vara lika viktiga som själva Koranen, säger.
Muhammed själv hade inga problem med kvinnor i ledarpositioner. Alla hans fruar var kända för att vara aktiva, även i offentligheten, bland annat på det politiska området. Hans första fru, Khadijah, var hans chef. Hans senare fruar var alla kunniga och välutbildade. Både män och kvinnor gick till dem för att få råd.
Aisha, profetens sista fru, åkte runt och föreläste om Islam, och skulle nog nästan kunna klassas som imam. Hon var även böneledare för kvinnor. Det är känt att Muhammed delegerat uppgifter, som t ex ledning av bönen även till kvinnor. Kvinnorna i hans närhet deltog alltid i, eller ledde, debatter om Islams utveckling och seder.


Trots detta, har en del män genom tiderna velat förneka eller förminska detta i ett försök att hålla kvar makten hos dem själva. Idag delar sig åsikten hos de lärda; Fler och fler har accepterat att kvinnor kan vara imamer och göra allt som hör det till, inklusive att leda kvinnor i bön. Dock så finns det en del lärda som t ex Abu Tawr och Tabari, som hävdar att kvinnliga imamer kan leda både män och kvinnor i bönen. Andra, som Malik, hävdar att kvinnor inte kan vara imamer alls.
Anledningen till att kvinnor inte får leda männens bön är pga att böneledaren står längst fram och det i bönen förekommer en rörelse som kallas sudjud. Denna innebär att man ställer sig på alla fyra med pannan mot marken och rumpan i vädret, det ter sig därför ganska så logiskt att en del män kan få koncentrations svårigheter under bönens gång, om han har en kvinna stående i sudjud en halvmeter framför sig. Av samma anledning som kvinnor inte kan leda bönen, står kvinnorna i en enplans moske längst bak, med männen framför sig. En del kritiker vill gärna få det till att detta är en symbol för att kvinnan är mindre viktig än mannen, "bakom mannen". Men om man vill tänka i den banan så borde det faktum att i en tvåvånings moské är kvinnorna på övervåningen och männen på undervåningen, ses som en symbol för att kvinnan är över mannen. Inget av det är egentligen korrekt, för i Islam så är kvinnor och män är lika mycket värda. Placeringen i moskén är utifrån en praktisk bakgrund, inte symbolisk.

De flesta av de kvinnliga imamerna, t ex svenska Suad Mohammed, har inga problem med att inte få leda bönen, eftersom detta dock bara är en liten del av att vara imam. Däremot ser hon det som viktigt att hon finns som vägledare och förebild för de kvinnliga muslimerna att identifiera sig med.

Av dem som anser att kvinnan är berättigad att leda bönen finns Dr. Amina Wadud. Hon leder böner för både kvinnor och män i USA. I början blev hon och de som följde henne starkt kritiserade av fundamentalistiska muslimer. Nu har det börjat accepteras och har, i henns del av landet, blivit något vardagligt.

I den övriga världen, med några undantag, är det tyvärr fortfarande ovanligt med kvinnor som imamer och i ledande positioner. Det finns ett stort motstånd mot det, trots att det ända sedan Islams uppkomst har funnits lärda kvinnor. Detta kan ha sin förklaring i den mycket gamla och starka patriarkala kulturen, som inte har tillåtit kvinnorna att få den makt position som Gud gav dem.

Det finns också hadither som berättar om vilka kriterier som måste uppfyllas för att man ska kunna bli imam. Vad som nämns är att en imam ska ha förmåga att läsa koranen, kunskap om koranen, kunskap om profeten Muhammeds läror och vara accepterad av församlingen. Enligt As-Sayyid Sabiq står det även att den som skall vara folkets imam "skall vara den som har mest kunskap om Koranen". Däremot säger dessa hadither, enligt Sabiq, ingenting om att imamen ska vara en man.
Han påpekar också att de flesta lärda muslimer, kanske alla, anser handlingar tillåtna om Koranen inte uttryckligen förbjuder dem.
Mohammed Akram Nadwi, Oxford Center for Islamic Studies, har efter sin forskning om antalet framstående muslimska kvinnor i ledarpositioner kommit fram till att det funnits runt 8000 sådana kvinnor. Det var betydligt fler än vad han trodde att han skulle finna. Han hade räknat med att finna 20-30 stycken. Detta kan man se som ett tecken på Islams godkännande av kvinnor i ledarpositioner. Innan Islams uppkomst ansågs kvinnor vara objekt som kunde säljas, köpas och ärvas.

Bland de muslimer som kallar sig Shiia, finns det något som heter mulaa. Det är människor som föreläser om Islam. De är inte imamer, men nära på. Det finns både män och kvinnor som är mulaa, men det är flest kvinnor som är det.

Enligt den shiitiska tron så spelar också profeten Muhammeds dotter Fatima och hennes dotter Zaynab viktiga roller.
Både Fatima och Zaynab var framstående kvinnor som anses vara förebilder för både kvinnliga och manliga muslimer. I synnerhet Fatima som har en respekterad plats även enligt de sunnitiska lärorna.

Ytterligare ett argument för att kvinnor ska få inta ledande positioner hittar vi i den heliga Koranen.
Koranen och dess historier, är skrivna för att vi ska dra lärdom av allt vad som står, inte för att vi ska ignorera vissa delar.
På grund av detta är historien om Drottningen av Saba, Bilquis, som utan någon man vid hennes sida fattade viktiga beslut för sig själv och sitt folk,
ytterst relevant när man diskuterar kvinnans rätt till höga positioner. Berättelsen om Bilquis står att läsa i Surâ 27, vers 29 i Koranen.
Detta är en läxa från Gud, genom Koranen. Han har aldrig begränsat en kvinna från en ledande position.


Imam Khumayni och kvinnor


Imam Khumayni sa:

"Det är genom Kvinnan som Mannen når Miraj"

"Vi vill att kvinnan ska vara på sin exalterade mänskliga status och inte någon leksak."



Imamens fru:

Imam erbjöd mig alltid den bästa platsen i rummet. Han började aldrig äta förrän jag kommit till middagsbordet. Han talade också om för barnen: 'Vänta tills Khanum kommer'. Han bibehöll respekten för mig och ville inte ens att jag skulle jobba hemma. Han brukade alltid tala om för mig: 'Sopa inte'. Om jag ville tvätta barnens kläder vid dammen, brukade han komma och säga: "Res dig upp, du borde inte tvätta".

I det hela, så ansåg inte Imam att sopa, diska, och även tvätta barnens kläder som en del av mitt ansvar. Om jag vid nödvändigheten ändå gjorde detta ibland så brukade han bli uppretad och uppfatta det som en orättvis behandling mot mig.

Även om jag gick in i rummet brukade han aldrig säga: 'Stäng dörren efter dig', men han väntade tills jag satte mig ner och sedan reste han sig själv för att stänga dörren.

Siddiqa Mustafavi , imamens dotter:

Han hade en extraordinär respekt för sin fru. Till exempel så ljuger jag inte om jag säger att under deras 60-åriga liv tillsammans, så började han aldrig äta före sin fru, och inte heller hade han den minsta förväntningen av henne. Under detta 60-åriga liv bad han aldrig henne om ett glas vatten ens, han brukade alltid hämta det själv. Om han befann sig i en situation som hindrade honom från att själva hämta vatten brukade han säga: 'Är vattnet inte här?' Han brukade aldrig säga: 'Res dig och hämta lite vatten åt mig'. Han var inte bara så mot sin fru utan även mot sina döttrar. Om han någonsin ville ha vatten, sprang vi entusiastiskt för att hämta det åt honom men han ville aldrig att vi skulle hämta vatten åt honom. Under de sista svåra dagarna i hans liv, varje gång han öppnade ögonen och var förmögen att tala, brukade han fråga: 'Hur mår Khanum?' Vi brukade svara: 'Hon mår bra. Skall vi be henne komma?' Han svarade då: 'Nej, hon har ont i ryggen. Låt henne vila'.

Imamens dotter igen:

Han var väldigt fäst vid sin fru och hade speciell respekt för henne, så mycket att han placerade sin fru på en sida och hans barn på andra sidan.

Jag minns en gång när Imams fru var bortrest och Imam saknade henne väldigt mycket. Han hade då en bister uppsyn, så vi brukade skoja med honom och säga: 'När Khanum är här, så ler Imam, och när hon inte är här så är Imam upprörd och bister.'

Vi skojade med honom, men hans bistra min försvann inte. Slutligen sade jag: 'Välsignad vare Khanum över att du tycker om henne så mycket'. Han svarade: 'Välsignad vare jag som har en sådan fru. Ingen annan har offrat så mycket i livet som hon har gjort. Om ni också är som Khanum, så kommer era makar också att tycka om er lika mycket'

Sayyid Hamid Ruhani :


En av Imams döttrar återberättar följande: 'I begynnelsen av mitt äktenskap, gick jag till Hajj Agha så att han kunde ge mig några råd. Han sade: 'Om ni make är upprörd, eller om han säger något till dig oavsett varför, eller uppför sig dåligt, säg inget vid det tillfället, även om du har rätt. Lämna det tills han har lugnat ner sig, säg sedan vad du har att säga.' Han gav också exakt samma råd till min make.

I början gav jag inte detta råd så mycket uppmärksamhet. Vid senare reflektion, så upptäckte jag sannerligen att roten till många familjeproblem är just denna punkt. Sedan dess, varje gång någon ville ha råd för familjefrågor, gav jag dem samma råd som Imam gav mig.



Om BARNUPPFOSTRAN så sa Imamen:

"Var ärliga med era barn så att även de är ärliga. Förebilderna för barnen är mammorna och papporna. Om ni uppträder korrekt med era barn, så kommer de att uppfostras på rätt sätt. Vad du än talar om för ditt barn, handla enligt det också."

Det finns säkerligen många fler, men det får duga såhär för tillfället.
Kan tillägga att det främst är Shiia muslimerna som har Imamen som en förebild.  Dock måste jag säga att det är många som är dåliga på att följa honom.


Fantastiskt fin sång av Sami Yousef - make a prayer

Älskar den här islamska sången... Både melodin och texten är väldigt vacker.. jag blir tårögd varje gång jag lyssnar på den - helt ärligt!
Det beskriver så bra vad jag tycker om att många rika västlänningar bara verkar tro att anledningen till att vi fått det så bra är för att vi av någon okänd förklaring förtjänar det bättre än andra. Så tror inte jag, jag tror att anledningen till att vi ha sluppit få sånna problem som hur j"ag ska kunna få mat till mina barn i morgon", "vart  vi ska sova inatt" osv är för att vi ska ha tid och råd att hjälpa andra! INTE FÖR ATT VI SKA GÖRA SÅ VI SJÄLVA FÅR DET ÄNNU BÄTTRE!
Han beskriver det bra i sången; Are we just going to sit there? Nice and cosy on our armchairs.

På youtube finns flera olika videor till den här låten, men jag lägger bara in två, kolla gärna på båda. KOPIERA OCH KLISTRA IN ADRESSEN, så skickas du till rätt sida.


Här är en video:

http://www.youtube.com/watch?v=p873_hBPUQc&feature=related

Och här är en annan:

http://www.youtube.com/watch?v=QtSnLqnmJdw&feature=related



Och här är texten:


O people
In a hut made of tin and clay
A small boy dreams away
Of clean water and a meal a day
And not to fear mines as he plays each day


O people
Somewhere dark and out of the way
Aids has found yet another prey
To save his life he just couldn't pay
Tell me what we're going to do


For our brothers in Durban
For our sisters in Darfur
Show me what we're going to do
Are we just going to sit there?
Nice and cosy on our armchairs
Will we not even make a prayer?


You might ask yourself
Why should I help these people?
They'll tell you why
We're not so different from you
We have dreams just like you
But they were buried with the
bodies of our loved ones


O people
Are we deaf, dumb, and blind?
What is going through our minds?
Don't we care for the rest of mankind?


O people
We claim to love peace and justice
Why do we preach what we don't practice?
Let's help them out of this darkness

Tell me what we're going to do

For our brothers in Ethiopia
For our sisters in Rwanda
Show me what we're going to do
Are we just going to sit there?
Nice and cosy on our armchairs

Will we not even make a prayer?


RSS 2.0