Kristendomen och Islam (kvinnor)

Visst är det ganska lustigt att så många här i västvärlden lever med, och faktiskt verkar tro på, föreställningen om Islam som den hemskaste och kvinnofiendligaste religionen. Som kontrast till detta så är Kristendomen den jämställda och fredliga religionen.
Jag tror att det i båda fallen handlar om kultur inte religion.
Ta Svenska kyrkan som ex. Här, i vårat sekulariserade samhälle, skulle det inte funka om kyrkan ville följa Bibeln. Därför har religionen behövt att forma sig efter våran kultur för att över huvudtaget bli accepterad.
 I USA t ex så ser många på Svenska kyrkan som ett enda stort skämt! I muslimska länder är religion oftast också anpassad till kulturen som råder. Den dåliga och kvinnofientliga kulturen.
Skillnaden är att här är kulturen mera jämställd och mild än kulturen i mellanöstern t ex. Därför har nog religionen också blivit det, trots att den kristendomen i sig är mera kvinnoförtryckande och våldsam än Islam, som ren religion. När kristna blir bokstavstroende så skulle det blir en katastrof! Medans det inte alls skulle bli samma följder om man var bokstavstroende muslim.

Jag tror att en annan anledning till att vi redan som små får uppfattningen om att kristendomen är så fridfull och rättvis är att det är ganska få av svenskarna som faktiskt läser Bibeln (och Koranen så man kan jämföra dem).
Man tar den enklaste vägen och tror att religionen är de som man får höra, precis som många muslimer i islamska samhällen gör. Det ligger nog också något i det som Jan Guillou sa, något i stil med - vi fokuserar på bristerna i andras religioner och samhällen i ett försök att glöma våra egna.
Jag upptäckte senast här om dagen på en kristen sida hur man för svenska folket döljer en del av det som står i Bibeln. Två tjejer som gick i årkurs 8 frågade prästen varför inte kvinnor fick bli präster. Prästen kom med massa underliga ursäkter, istället för att göra det tydligt och enkelt och hänvisa till nedanstående verser.
Det fokuseras en massa på de fina kristna budskapet "Älska din nästa" (vilket såklart är bra!) medans allt mindre barmhärtigt som står att läsa döljs. Med Islam är det tvärsom.

Jag vill göra tydligt att de flesta kristna jag träffat har varit jätte rara människor! Kanske mycket tack vare att de fått lära sig om budskapet Älska din nästa. Men att säga att det är det som är kristendomen i ett nötskal tycker jag är att blunda för sanningen. Och när det börjar skyllas på att det är Islam som är kvinnofiendligt, då blir jag less. Jag är verkligen emot det kvinnoförtryck som faktiskt existerar i många muslimska länder, men att det är Koranens fel, det köper jag inte för fem öre!

Hedersmord står det inget om i Koranen. Att kvinnor som inte kan bevisas oskulda på bröllopsnatten ska stenas till döds står det däremot uttryckligen i Bibeln. 
"... men om det var sanning, om tecknen på att flickan var jungfru inte fanns, då skall man föra ut flickan utanför dörren till sin faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds.."  5 Mos 22:13-21

Att kvinnor inte får bli imamer eller inta ledande positioner står det ingenting om i Koranen. Men i Bibeln så står det t om att en kvinna inte får tala på kristna församlingsplatser ALLS:
 (1 Kor 14:33-35). Att hon då skulle få vara präst känns ju därför ganska uteslutet.

Uppmaningar om att kvinnor ska  underordna sig män kan man inte heller finna i Koranen. I Bibeln så kan man på flera ställen läsa om det. Att kvinnan helt ska underordna sig och i stillhet ta emot undervisning läser man i 1 Tim 2:11, i vers 2:12 fortsätter det med att
"det inte är tillåtet för en kvinna att själv undervisa och göra sig till herre över mannen."
Att "Mannen är sin hustrus överhuvud, precis som Kristus är mannens överhuvud", står det i Ef 5:23. Sedan fortsätter det i 5:24 med att kvinnan i allt ska underordna sig mannen, precis som församlingen underordnar sig Kristus.

Samma sak gäller det här med slöjan, uppmaningar om att kvinnor skall täcka håret.
I Bibeln nämnas det på ett flertal ställen. Vad sägs om den här versen t ex:
".. en kvinna drar skam över sitt huvud genom att be eller profetera barhuvad."
Fort. "En man behöver ju inte ha något på huvudet eftersom han är en avbild och avglans av Gud. Men kvinnan är en avglans av mannen, ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen, och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen."
  1 Kor 11:7-10
I Koranen däremot så är den enda versen som ena kan tolkas såhär:
".. och fästa khimar så att den täcker barmen" 24:31
Barmen, bröstet, är det alltså som nämns, inte håret. Att visa får det till att man ska täcka sitt hår är för att khimar kan betyda huvudslöja, men det kan också betyda, gardin, duk, sjal osv. Ett tygstycke helt enkelt. Men sen följs denna vers av även av en uppmaning till männen att de ska klä sig anständigt.

Det här är bara en bråkdel av allt som direkt eller indirekt kan tolkas som kvinnofiendligt. Antingen i Bibeln eller som berättelser av änglar, helgon mm Helgon som säger att kvinnan är helvetesport, att kvinnan är elak som en drake och ett av djävulens instrument. Obsavera att detta (om helgorna) inte står i Bibeln, så ta det inte för definitiv sanning. Just de sakerna ska man kanske inte vara så snabb att tillskriva den sanna Kristendomen.

Vad jag vill med detta är inte att folk ska se ner på, och döma ut kristna. Som sagt så är nog de flesta kristna som kommer från ett bra samhälle med bra värderingar och tolkningar, jätte trevliga människor. Faktiskt så upplever jag dem oftast som mycket trevligare än medelsvensson.
Jag vill bara uppmärksamma felet i att måla ut Islam som mer fiendlig än kristendomen bara för att media och vårat samhälle gärna gör det.


Kommentarer
Postat av: mams

Tänkvärt o intressant - som det mesta du skriver, Stjärnöga!

2008-03-25 @ 17:54:16
Postat av: emelie

väldigt intressant! och det ligger mycket i det du säger. men kvinnliga präster har jag faktiskt träffat på, t.ex. så döptes min kusin in i svenska kyrkan av en kvinnlig präst!:)

2008-03-28 @ 23:10:18
URL: http://msguldlock.tjejsajten,se
Postat av: Malin

Tack mami!

Och tack så mycket Emelie, för din kommentar :)

Ja, det var jag menade med att man nästan kan säga att kristna och muslimer nästan verkar ha bytt heliga böcker med varandra :P

Åtminstone när man jämför med länder som Sverige, då finns det många fler kvinnliga präster än vad det finns kvinnliga imamer i muslimska länder, TROTS att Bibeln förbjuder det, och Koranen inte nämner något speciellt krav på kön alls när det gäller imamer.
I Båda fallen så har religionen fått ge vika för samhällets normer¨.
För oss svenska kvinnor så är det något positivt, men för kvinnorna i muslimska länder så skulle det nog underlätta enormt om man följde religionen, istället för uråldriga traditioner och värderingar. :)

2008-03-29 @ 01:18:01
URL: http://malinastankar.blogg.se
Postat av: emelie

hmm jo jag insåg det strax efter att jag lämnat kommentaren, att det var just det du menat.!=)


Och just det att islam får ta skiten för vad vissa "muslimer" gör, tycker jag är så hemskt.

2008-03-29 @ 13:21:32
URL: http://msguldlock.tjejsajten.se
Postat av: asyl

Hej tjejen.

Du verkar vara en smart och duktig 19-åring.
Äntligen någon som inte går på medias snack :-)
Är du konvertit eller funderar på det?

Du skriver väldigt bra och intressant, ska följa din blogg i fortsättningen.

2008-04-01 @ 18:12:24
URL: http://asyl.blogg.se
Postat av: Malin

Hej!

Tack för din kommentar och för uppmuntran :) Det uppskattas!

Jag är inte konvetit. Men jag är naturligtvis öppen för att bli det om jag skulle känna en övertygelse för att Islam är från Gud.
Som det är nu så tror jag på Gud, men om Islam är från Gud eller inte, det vet jag inte. Jag tycker om Islam, men gör en stor skillnad på Islam och hur islam ofta tolkas/efterlevs av muslimer. Islam gillar jag det andra är jag betydligt mindre förtjust i ;) I vilket fall så är det inte hur den muslimska världen fungerar som gör att jag inte konverterar, det är bara det att jag inte känner mig övertygad om att Islam är från Gud. Jag skulle inte ha några probem med att leva som en muslim något jag i mångt och mycket redan gör :)

Är du muslim?

2008-04-02 @ 14:14:14
URL: http://malinastankar.blogg.se
Postat av: Sheilan

Skitbra skrivet!!

2008-04-04 @ 16:36:52
URL: http://Shes.blogg.se
Postat av: Anonym

Du skriver jättebra. Kul att du är så öppen och fördomsfri.

2008-04-04 @ 22:56:14
URL: http://skoppan.blogg.se
Postat av: Desiré

Hedersmord står det inget om i Koranen. Att kvinnor som inte kan bevisas oskulda på bröllopsnatten ska stenas till döds står det däremot uttryckligen i Bibeln. (4 Mos 24:13)

Jag kollade upp detta stycket och det handlar inte ens om det ovannämda. Vart har du hittat den informationen? För det stämmer inte.

2008-05-25 @ 22:34:33
Postat av: Malin

Desiré:

Det har du rätt i! Tack så mkt för att du upplyste mig om mitt misstag!

Mitt minne måste ha svikit mig, det är i 5 Mos 22:13 det står att läsa. Dumt av mig att inte dubbelkolla att jag mindes rätt.

Tack igen :)

2008-05-25 @ 23:59:10
URL: http://malinastankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0