Kosova blir självständigt idag!

17/2-2008 - en historisk dag!

Ser på en kosovoalbansk kanal på tv. Människorna tutar och åker runt i bilar, skrattar, gråter och är allmänt urflippade! Haha. En gammal man som de intervjuade grät av lycka och lättnad och en tonårig tjej sa att det var den lyckligaste dagen i hennes liv!
Jag tycker verkligen att de förtjänar sitt eget land.

Albanerna har varit under förtryck i många hundra år. Både av Turkar och serber. Innan kriget bröt ut så levde alla albaner i Kosova under förtryck. De fick t ex inte vistas utanför sitt hem, barnen fick inte gå i skolan etc.
Trots att Kosovas dåvarande president förespråkade en icke vålds metod (och mottag fredspris 1998) så var kriget väldigt blodigt. Främst så var det  albanerna som fick lida. De vart bort jagade från sina hem, uppställda på led för att avrättas, massakrerade (fick ögon, öron och andra kroppsdelar bort plockade medans de levde) mm.
Från serbernas sida så skulle dessa metoder användas på både män, kvinnor och barn. (som kan ses i filmerna nedan!)
Albanerna vart uppmanade att endast om det var nödvändigt, försvara sig mot manliga soldater. Civila, kvinnor och barn fick man inte ge sig på. Nu slank det sannerligen med en del sånna också tyvärr, men inte i närheten av i samma utsträckning som albanerna.

Titta gärna på filmerna. Men jag varnar för hemska bilder.

http://kosovaevidence.com/

http://www.youtube.com/watch?v=FfwKsUSTUEM

Den sista av de här filmerna har inklippt text som i mitt tycke generalliserar seberna väl mycket. Jag förnekar inte att det är serber som gjort det som visas på filmerna, min egen bild av serber är tyvärr också ganska fördomsfull. Men det finns seber som verkligen inte står bakom detta och det känns lite orättvist när de automatiskt blir utdömda. Men jag  förstår bitterheten som albanerna känner, så det är kanske inte så lätt att inte låta de genomspelgas i texten i en sån här film.


image24

Kommentarer
Postat av: Jela

Heej gumman.

Åh tack så mycket hehe, det är kul när kreativiteten hjälper till haha men igår va fantasin i botten :)

Det är väldigt komplicerat att förklara hur man byter, man ändrar koder. Jag gick webbdesign i skolan så det är därför jag kan. Men vad i bloggen vill du ändra?

Det finns en berättelse om Varför jag blev muslim i min blogg, bland kategorierna :)

Har du funderingar på att konvertera?
Kraam

2008-02-18 @ 14:32:52
URL: http://jela.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0